W internecie funkcjonują w tej chwili 3 modele inwestycji w narzędzia do internetowego marketingu. Jeden to jednorazowy zakup systemu na własność, drugi to płacenie abonamentu za używanie, a trzeci to korzystanie z bezpłatnych narzędzi.
Są systemy, które oferowane są tylko w formie abonamentu, jak na przykład hosting. Są też takie, gdzie masz możliwość wyboru. Przykładowo są sklepy internetowe oferowane w abonamencie i sklepy do instalacji na własnym hostingu. Są też darmowe sklepy (najczęściej na próbę lub dla ograniczonej ilości produktów i klientów).
Niekiedy korzystniejsze jest opłacanie abonamentu, a innym razem lepiej zapłacić jednorazowo.
Na przykład możesz korzystać z autorespondera GetResponse lub Implebot i płacić co miesiąc drobną opłatę. Dzięki temu masz stale aktualny system mailingowy. Nie musisz martwić się o sprawy techniczne. Po prostu korzystasz.
Nie jest to jednak do końca Twoja własność. W sumie narzędzia nie kupujesz, tylko dostęp do niego. Jeśli firma oferująca usługę będzie miała problemy, to te problemy będzie mieć również Twoja firma. Jeśli firma dostarczające rozwiązanie coś zmienia, to nie masz na to wpływu i te zmiany są od razu u wszystkich.
Kiedy kupujesz narzędzie na własność, na przykład autoresponder AutoResponse Plus lub Netmailer, wówczas wszystkie dane są pod Twoją kontrolą. Nikt inny nie ma do nich dostępu. Nie musisz ciągle płacić za używanie. Twoje koszty nie zależą tak bardzo od ilości zapisanych osób i wielkości kampanii. Nie jesteś też zaskakiwany zmianami w oprogramowaniu, bo to Ty decydujesz kiedy to chcesz zrobić. Jeśli działanie systemu odbywa się poprawnie, nie musisz nic zmieniać, za nic więcej płacić i niczego uczyć się na nowo. Po prostu masz maszynkę do tego, do czego trzeba i koniec. Wadą tego rozwiązania jest jednak konieczna troska o sprawy techniczne.
No i jeszcze jest ta trzecia opcja, mieć darmowe narzędzie. W przypadku autoresponderów możesz skorzystać z Freebota, który jest darmową usługą. Jego zakres możliwości jest jednak bardzo ograniczony i nie nadaje się on do profesjonalnych zastosowań w automatyzacji sprzedaży.
Możesz skorzystać z instalowanego na własnym hostingu, w tej chwili dostępnego za darmo, autorespondera Fump. Ma on też dodatkową zaletę, możesz go dowolnie dostosowywać do swoich potrzeb. Instalujesz na własnym hostingu i nie masz żadnych ograniczeń. Możesz dowolnie integrować go ze swoimi już działającymi systemami: strona firmową, sklepem internetowym, systemami CRM, księgowym itd. Możesz też go użyć do obsługi klientów posługujących się dowolnym językiem obcym. Możesz dowolnie rozwijać. Masz pełną kontrolę nad jego działaniem. Cała baza danych klientów jest u Ciebie i nikt nie ma do niej wglądu.
Oczywiście jego wadą jest konieczność nadzoru technicznego. Dlatego to rozwiązanie jest dla firm posiadających w swoim zespole specjalistę od administracji systemami informatycznymi lub współpracujących z firmą, która się tym zajmuje.
W każdym jednak przypadku, niezależnie które z 3 powyższych podejść inwestycyjnych wybeirzesz, masz jeszcze jeden problem. Musisz samodzielnie skonfigurować zakupiony i zainstalowany system oraz, co najważniejsze, wypełnić treścią.
Na przykład w przypadku autorespondera skonfigurowanie oznacza zaplanowanie strategii podążania, założenie konkretnych kampanii i list, ustawienia nadawcy, formatów i tekstów wszystkich wiadomości. Z kolei jeśli zamawiasz sklep musisz wprowadzić opisy produktów i ich zdjęcia, wprowadzić formy płatności i przesyłki, połączyć sklep z systemami płatności on-line, skonfigurować proces obsługi zamówień.
Te wszystkie czynności można mieć zrobione od początku do końca tylko kiedy zamawiasz usługę w agencji interaktywnej. Może to być inwestycja jednorazowa lub stała. Wszystko zależy czy treści będą wprowadzane stale, czy tylko jednorazowo.
Jeśli kampania, na przykład na Facebooku, ma być prowadzona w sposób ciągły, to trzeba za to płacić stale. W przypadku agencji interaktywnej może to kosztować na przykład 10 000 zł miesięcznie. To oczywiście ma sens. Tyle, że tylko wtedy kiedy Twoja firma ma dużo do zaoferowania i wygrania.
W przypadku samodzielnego skorzystania z autorespondera GetResponse z bazą do 10000 subskrybentów kosztuje Cię to tylko 219 zł miesięcznie. Masz jednak tylko samo narzędzie. Żadnej kampanii, żadnej treści.
Możesz też kupić jednorazowo NetMailera lub inne podobne narzędzie z jednorazową opłatą 1197 zł i płacić tylko za jego hosting. Tyle, że znowu masz tylko samo narzędzie. Bez żadnej pomocy marketingowej przy prowadzeniu kampanii. Musisz uczestniczyć w oddzielnych szkoleniach i starać się samodzielnie dopasowywać zdobywaną na nich wiedzę do posiadanych narzędzi.
A co, gdyby istniało rozwiązanie pośrednie?
Powiedzmy korzystasz z narzędzia za które płacisz jednorazowo i jest to narzędzie na własność. Twoje własne na zawsze i niezależne. Jednocześnie masz stałą pomoc w prowadzeniu kampanii marketingowej. Tyle, że za cenę o rząd mniejszą od tej jakiej żądają agencje interaktywne. Ba, wszystko jest od razu wypełnione treścią!
Ciekaw jestem które rozwiązanie Tobie odpowiada najbardziej?
Gdyby były dostępne do wyboru wszystkie rozwiązania:
- Stała opłata miesięczna tylko za narzędzia
- Jednorazowa opłata za same narzędzia
- Stała opłata miesięczna za prowadzenie kampanii z treścią
- Jednorazowa opłata za jednorazowe stworzenie całej kampanii z treścią
Które byś wybrał? Na którą kombinację byś się zdecydowała?
Pamiętaj, że potrzebujesz narzędzia. Na prowadzenie kampanii zdecyduj się wtedy, kiedy chcesz mieć wszystko szybko gotowe i nie tracić czasu na uczenie się wszystkiego.
- Czy to będzie tylko “2” i samodzielne wypełnienie treścią?
- Czy to będzie “1”+”3″ za regularny full service?
- Czy też “4” aby szybko wystartować i “1” aby nie martwić się o opiekę techniczną?
- A może “2” i “4” aby nie męczyć się samemu, inwestując być może sporo, ale tylko jednorazowo?
- A może jeszcze zupełnie inna kombinacja…
Możesz wpisać w komentarzu które rozwiązanie najbardziej by Tobie odpowiadało. Ja myślę, że nie ma idealnego rozwiązania, ale jest na pewno najlepsze rozwiązanie dla Ciebie.